Home
De Eunos Cosmo
De Eunos Cosmo
Type
Het wagenpark
Miniaturen
Foto's
4 Sale
Drukwerk
Project MX-03
De rotatiemotor
De rotatie familie
Folders
Links
Contact

Eunos Cosmo

 De Eunos Cosmo is de top van rotatie technologie. Mazda wilde geen compromis sluiten bij het ontwerpen van wat zonder twijfel de meest extravagante auto van Mazda's automobiel historie is. Met de legendarische rotatie motor, nu beschikbaar met 3 rotors, is de Cosmo  ontworpen met in gedachte dat het een zeer rijk uitgevoerde auto moest worden, die alle verwachtingen zou overtreffen.

Het doel van Mazda's designers was om de hegemonie van Jaguar, BMW & Mercedes in het segment van luxe coupe's te overtreffen. Begin 1990 kwam de Eunos Cosmo op de Japanse markt. Op styling gebied heeft de Eunos Cosmo jaren voorsprong genomen. Mazda introduceerde als eerste op de Japanse markt G.P.S.S (Global. Positioning. Satellite. System) en touch screen systeem, waarmee de auto klaar was voor het volgende decennium. Wereldwijd maakte de journalisten van autobladen een bedevaart naar Mazda’s Hiroshima hoofdkantoor om een proefrit te maken in Japans meest technisch geavanceerde auto. Prominente autobladen uit de VS en Europa spraken van een "rotatie meesterwerk" en een "Japanse Jaguar".

De productie van de Eunos Cosmo liep van 1990 tot en met 1995. Om een maximale kwaliteit te garanderen hield Mazda de productie kleinschalig. Een gevolg hiervan was dat de kopers voor zo'n prestigieuze status een stevige prijs moesten betalen. Voor het topmodel type E.CCS moest 5.300.000 yen neergelegd worden, wat vandaag de dag nog een zeer hoge prijs is naar Japanse maatstaven. Indien de Eunos Cosmo buiten Japan zou worden verkocht zou de auto RX-8 genoemd worden, volgens bronnen binnen Mazda. Ook zou de auto bestemd zijn voor de luxe, nooit opgerichte, tak van Mazda Amerika.


Eunos Cosmo Club  | info@eunoscosmoclub.nl

to Top of Page