Home
De Eunos Cosmo
Foto's
4 Sale
Drukwerk
Project MX-03
Inleiding
Technisch concept
De motor
SS-4WS en SS-VGR
ABS
Uiterlijk
Het Interieur
HUD en scherm
Autom. opening
Techn. gegevens
De rotatiemotor
De rotatie familie
Folders
Links
Contact

De motor

1985 Mazda MX-03

Het hart van de MX-03 is een nieuwe rotatiemotor met 3 rotors en turbocompressor. Die combinatie verschaft de motor een hoog vermogen en een merkwaardige dociliteit, zonder trillingen. De compactheid van het geheel is de finishing touch die de wagen tot een echte sportmachine maakt.

De afmetingen van de rotors en hun carter zijn bij deze nieuwe rotatiemotor identiek aan die van de huidige 13B motor met 2 rotors (654*2 cc). De totale cilinderinhoud werd dus op 654*3 gebracht, of 1962 cc. De meeste onderdelen werden echter hertekend.

De nieuwe motor wordt vooral gekenmerkt door een excentrieke krukas uit twee delen en door de toevoeging van een derde hoofdlager. Die vorm van de krukas was nodig door de aanwezigheid van de centrale rotor. De rotors zijn vervaardigd uit een lichte aluminiumlegering die hoge snelheden mogelijk maakt, en het inlaatspruitstuk is ontworpen om het effect van de dynamische belasting te versterken. Het smeersysteem met droge carter garandeert een constante smering, zelfs bij sportief rijden, en maakt een lage plaatsing van de motor mogelijk.

De turbocompressor bevat eveneens enkele splinternieuwe snufjes op technisch vlak.

De tweetrapssturing van de blazer werd ontworpen om de vinnigheid en de kracht van de motor te verbeteren bij lage en middelmatige toerentallen, zonder daarom afbreuk te doen aan de werking bij hoge toerentallen. Het systeem kiest elektronisch één van beide inlaatluchtvolumes, afhankelijk van het motortoerental en de hoeveelheid inlaatlucht. De turbinebehuizing bevat twee gekoppelde expansiekamers. Een klep regelt de afsluiting van één van beide, afhankelijk van het feit of de motor met een rustig toerental of een hoog toerental draait.

De turbineschoepen zijn vervaardigd uit fijn keramiek, waardoor het gewicht wordt gedrukt en de warmteweerstand wordt verbeterd. Hun vorm is speciaal ontwikkeld om de grote expansiekracht die door de rotatiemotor wordt ontwikkeld, optimaal te benutten. Op die manier wordt de respons en het vermogen van de motor bij alle toerentallen geoptimaliseerd.

Het vermogen van de nieuwe motor bedraagt 320 pk bij 7.000 tr/min, het maximum koppel 40 kgm bij 3.800 tr/min. De automatische transmissie met vier overbrengingsverhoudingen moet de aërodynamisch gevormde MX-03 naar een topsnelheid stuwen van 300 km/u (beoogde waarde) en van 0 tot 100 km/u in minder dan 5 seconden (beoogde waarde).

Eunos Cosmo Club  | info@eunoscosmoclub.nl

to Top of Page