Het Mazda 4WS systeem (vier meesturende wielen) waarmee het vorige experimentele prototype, de MX-02, was uitgerust, heeft al overal ter wereld belangstelling gewekt. De MX-03 is een verbetering van ons concept met betrekking tot de chassisdynamiek doordat de 4WS met een ander systeem werd gecombineerd dat wij SS-VGR hebben gedoopt: variabele stuurbekrachtiging afhankelijk van de snelheid.
In het kort komt het hierop neer: een systeem met vier meesturende wielen, waarbij de vier wielen worden betrokken bij de besturing van de wagen, in tegenstelling tot de huidige systemen waarbij enkel de voorwielen een rol spelen.
Het SS-4WS systeem waarmee de MX-03 is uitgerust, controleert automatisch de richting en de hoek van de achterwielen afhankelijk van de snelheid van de wagen, en zorgt op die manier voor een feilloze besturing bij om het even welke snelheid. Bij lage en middelmatige snelheden, bevinden de achterwielen zich in tegenovergestelde stand ten opzichte van de voorwielen (gemakkelijkheidshalve zullen we die stand "antifase" noemen, in tegenstelling tot de stand "fase" waarbij de voor- en achterwielen zich in dezelfde stand bevinden). De draaicirkel van het voertuig is aanzienlijk verkleind, waardoor gemakkelijker korte bochten kunnen worden genomen en het parkeren wordt vergemakkelijkt. Bij hoge snelheden daarentegen, bevinden de achterwielen zich in "in fase", voor een perfecte rechtuitloop en een dito bochtengedrag. Het stuurgevoel bij hoge snelheden is ook verbeterd.
De hoek van de achterwielen is niet noodzakelijk dezelfde als de hoek van de voorwielen. Hij wordt nauwkeurig afgesteld op de snelheid van de wagen. De verhouding tussen de hoek van de voorwielen en van de achterwielen wordt automatisch bepaald door een stuureenheid met een voeler voor de snelheid en de grootte van de hoek.